15 tammikuuta, 2014

HALFWAY THERE.

Sain haasteen Viiviltä ja näin puolivälin kunniaks ajattelin sen tehä uudestaan kun edellisestä alkaa jo olla aikaa :D Ideana on siis kertoo 11 faktaa itestään ja vastata 11 kysymykseen ja sun muuta taggailua mutta ite aattelin nyt vaan kertoo jotain faktoja mitkä on ehkä muuttunu mun ollessa täällä Australian puolella ja vastata noihin kysymyksiin.

1. Uskon että oon muuttunu täällä Ausseissa asuessani ihan hurjasti. Ajatusmaailmallisesti, ulkonäöllisesti ja henkisesti, kaikilla tasoilla. Obviously (anteeks mun suomi vaan pahenee ja pahenee...) oon paljon itsenäisempi nykyään ja osaan kulkee yksin paikkoihin joita en oo ikinä ees nähny, vaikka rotareilla on tästä ehkä vähän sivuava käsitys (mua paapotaan täällä välillä ihan 12-vuotiaan tasolla). Ei sillä, olinhan mää Suomessakin itsenäinen ja näin mutta 6 kuukautta ilman ketään muuttaa kyllä jotain. En stressaa enää juuri ollenkaan ja tää Aussien 'no worries' asenne on kyllä tarttunu muhun sataprosenttisesti. Ja mitä ulkonäköön tulee nii nää alkukuukausina tulleet 8 kiloa alkaa pikkuhiljaa onneks kadota pois...

2. Oon jo pitkään aatellu että haluun tulevaisuudessa asua ulkomailla. Ensimmäisten parin kuukauden aikana täällä aloin miettiä että ehkä Suomi ei ookkaan niin huono paikka asua ja voisinkin jäädä sinne. Nyt puolen vuoden kohalla mua kuitenki pelottaa palata takasin Suomeen. Arvostan Suomee viissataa kertaa enemmän kun ennen tänne tuloa arvostin mutta silti mua pelottaa et kun palaan ni se ei enää tunnu kodilta. Cairns on mulle nyt kun koti ja vaikka en täälläkään välttämättä haluis koko ikääni asua niin rakastan tätä paikkaa ihan liikaa. 

3. En oo ikinä arvostanu suomen kieltä näin paljoo! Ei herranen aika kuinka paljon helpompaa ois jos kaikki täällä puhuis suomee. Vaikka mun englanti on parantunu täällä ihan älyttömästi ja Oonanki sanoin mä kuulostan jo ihan aussilta mutta silti mulle tulee vieläkin niitä ajatuskatkoksia kun englanti ei vaan taivu ja en osaa sanoo asioita niinku pitäs. Mun kaverit täällä sanoo että oon ujo (tai ainakin aluks ajatteli näin hehheh) koska en puhu paljoo mutta tiiättekö sen tunteen kun ois vaikka kuinka paljon sanottavaa mutta ei osaa sanoo sitä ni jättää sit sanomatta. Nykyään mä kyllä puhun paljon enemmän että ehkä toikin on vaan joku vaihe.

4. Täällä ollessani oon saanu todeta että oon allerginen kissoille. Suomessa en oo ikinä niin ees törmänny paljoo kissoihin eikä meilläkään oo semmosta ikinä ollu mutta täällä melkein kaikilla on kissa. Senpä takia oon tän puol vuotta aivastellu ja niiskuttanu koko mun elämän edestä. Seuraavassa perheessä mua oottaa kaks kissaa joten saa nähä mitä siitäkin tulee :D

5. Australia on tehny musta aamuvirkun. Suomessaki heräsin aina viimestään joskus 9 aikaan mutta täällä herään nykyään jopa kuudelta aamulla, ehkä yleisesti 7 aikaan. Ja tää ei oo ees niin harvinaista koska monet mun kavereistakin herää noihin aikoihin! Päivät tuntuu ihanan paljon pidemmiltä ja mulla on aikaa tehä vaikka mitä!

6. Oon alkanu arvostaa kylmyyttä paljon paljon enemmän. Täällä Cairnssissa on ihme jos lämpötilat on ikinä alle 23 asteen (yöllä) ja päivisin on aina ainakin 30 astetta. Sit kun siihen lisätään vielä aurinko ja tää mieletön kosteus mikä täältä viidakosta löytyy niin voitte vaan kuvitella kuinka tuskasta täällä välillä on :D Hiki valuu heti kun nousee sängystä ylös ja suihkun jälkeen ei joskus tiiä onks märkä sen suihkun ja hien takia. Nams...

7. Mua kyllä pelottaa palata takas Suomeen senki takia et varmaan jäädyn heti kun lämpötilat ei ookkaan enää 20 asteen yläpuolella... hahah Thank god palaan sentää kesällä että saan sentään vähän lievemmän laskun pakkasiin ja kylmyyteen.

8. Yks asia mitä arvostan Australiassa miljoona kertaa enemmän ku Suomessa on avoimuus, small talk ja ystävällisyys! Suomessa kun joku kaupan kassa (puhumattakaan bussikuskeista) rupeis kysymään sulta miten sun päivä menee ja mistä oot kotosin yms. ni se sais päällensä varmaan salamoita ja miljoona paheksuvaa katsetta koko kaupalta. Tai jos joku tuntematon kutsuis sua sen kullannupuks tai rakkaaks ni ois kyllä maailmankirjat sekasin. En haluu mitenkään dissailla Suomea ja sinänsä myös arvostan sitä et muitten asioihin ei tungeta metrin mittasta nenää mutta onhan se silti ihanaa kun joku kysyy sulta vaikka 'what would you like to have darling' ♥♥♥

9. Täällä myös pyydetään melkein kaikkea anteeks. Itekin oon oppinu tän tavan et jos vaikka hipasen jotakuta tai en pysty auttamaan tai tekemään jotain ni sitä pyydetään anteeks enemmän kun kerran. Tää on kyllä musta osittain jopa vähän ärsyttävää koska anteeks pyytämisen merkitys katoo siinä samalla mutta minkäs voi. Kaikki tutut pyydän jo nyt anteeks sitä et saatte ärsyyntyä mun anteeks pyytelemiseen :D

10. Australia on tehny musta vielä enemmän boganin ku mitä aikasemmin olin. Melkein joka päivä kävelen thongsit jalassa ja paljain jaloin, ja hiukset vähän mitensattuu kiharoilla, asiat voi tehä vaan vähän sinnepäin ja voi olla vaan tekemättä mitään :D Elämästä nautitaan sen enempää huolehtimatta. 

11. Oon vaan niin onnellinen tästä kaikesta mitä mulla on, Australiasta ja mun aussiperheestä including kaverit ja vaihtarit ja kaikki, Suomesta ja mun rakkaista siellä ja kaikesta näitten kahen maan välillä ♥♥♥

+ IMO aussipojat on kivempia kun suomalaiset, sorreeh

Sitten nää kysymykset Viiviltä mulle -->

1. Olet päivän eläin, mutta mikä eläin?
- Olisin koala koska niitten elämä on niin rentoilua ja pelkkää nukkumista ja syömistä. Lisäks ne on maailman söpöimpiä lutusia :D

2. Päivä vai yö, miksi?
- Yö koska kaikki jännittävä ja kiinnostava tapahtuu yöllä vaikka oonkin eniten aamuihminen. Yöllä on ihanaa kun on pimeetä ja voi sytyttää kynttilöitä ja kaupungin valot yöllä on yks maailman kauneimpia asioita.

3. Reissu etelään vai pohjoiseen?
- Riippuu varmaan kummalla pallonpuoliskolla asuu mutta Suomesta lähtisin etelään ja täällä varmaan pohjoiseen vaikka Sydney ja Melbourne onkin mun unelmakohteita täällä Ausseissa tällä hetkellä :D

4. Siniset vai ruskeat silmät kumppanilla?
- Ruskeet koska rakastan ylikaiken ruskeita suklaasilmiä ♥

5. Oma auto vai julkinen liikenne?
- Rakastan busseja mutta oma auto olis ainakin Suomessa kätevä pienellä paikkakunnalla kun asun. Lisäks täällä mun kaikki kaverit jo ajaa tai ainakin opettelee ajamaan nii itelläkin alkaa olla jo hinku päästä itekkin kokeilemaan!!

6. Vapaailta kotona vai juhlimassa kavereiden kanssa?
- Tykkään molemmista ja en kestäis vaan jompaa kumpaa koko ajan mutta mieluummin varmaan juhlimassa kavereiden kanssa koska rakastan mun kavereita sekä täällä että Suomessa.

7. Lukio vai ammattikoulu?
- Mulle lukio on se oikee paikka mutta ei oo mitään amista vastaankaan, kaikki saa mennä sinne minne itestä hyvältä tuntuu :D

8. Mikä on vahvin aineesti koulussa?
- Suomessa varmaan äidinkieli ja englanti mutta täällä film, media & tv mut se onki ihan naurettavan helppoa :D 

9. Jääkiekko vai jalkapallo?
- Jääkiekkoa kattosin mieluummin mutta jalkapallon pelaaminen on mielenkiintosempaa. En oo kyllä mitenkään erityisen kiinnostunu kummastakaan.

10. Patikointireissu vai kylpyläloma?
- Vaikka bogan oonki ni patikoimaan mua on vaikee saada! Meen kyllä jos ei muuta vaihtoehtoo anneta mutta miljoona kertaa mieluummin lillun kylpylälomalla :D

11. Luettele 3 vahvinta piirrettäsi ja 3 heikointa.
- Vaikee sanoo mutta vahvimmat on varmaan positiivisuus, avoimuus ja empaattisuus, heikoimmat taas kaikentietävyys, taipuvuus OCDeehen ja empaattisuus (koska aina ei oo hyvä olla niin tunteellinen...)

Kiitos haasteesta ja nyt lähenkin tästä kaupungille host momin kanssa yayyy ja koitan mahollisimman pian tulla kertoilee mun normielämästä taas.

See ya
xoxo Sara



4 kommenttia:

  1. ÄÄÄÄ IHANA POSTAUS ♥ olis kiva nähä videoitas taas ? :>

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos ♥ ja voi kun voisinki tehä mutta ei oo konetta joka toimis tällä hetkellä :((

      Poista
    2. Moikka Sara sinne maailman toiselle reunalle!

      MEILTÄ KAIKILTA SYLINTÄYDELTÄ ONNEA SYNTTÄRIPÄIVÄNÄSI <3

      Onpa ollut mielenkiintoista seurailla seikkailuasi! Tosiaan, puolet reissustasi on jo takanpäin... Uskomatonta, miten aika kuluu!

      Iloista oloa jatkossakin! Pianhan jo nähdään... ;-)

      t. Krista, Marko, Onni ja Aada






      Poista
    3. Moi mooi!!
      PALJON PALJON KIITOKSIA!!
      Kiva kuulla ja eiköhän niitä seikkailuja riitä vielä paljon tälle toisellekkin puoliskolle! :)) Aika kyllä kuluu hurjaa vauhtia!
      Kiitos paljon ja nähdään pian!! :)

      Poista

ASK~!